Roon Core is Loading Very Slowly

Noris,

I have just sent you an additional log, following the last unsuccessful attempt to get Roon Core to fully launch (as happened just a while ago, the app initiates a launch and the jellyfish is all that happens; I waited almost 10 minutes again prior to closing the app.) I hope you can get something useful from the logs I’ve sent you.

Lon

Noris,

I just sent you a third log. My Roon Core is now completely inoperative (it just initiates loading and then the black screen with the oscillating jellyfish displays indefinitely).

I would appreciate a prompt review and solution. My previous concerns about slow opening were one thing - the app now not opening at all are a whole different level of concern…

I look forward to your help.
Lon

I realize that you all are working hard with all the problems following the push-out of Build 880 (pretty disastrous). I’m hoping that you may be able to respond to my help request and the logs I’ve sent as we’ve been trying to resolve this sluggish performance (now no performance), for quite some time now. Again, I’ll ask - is there any way that you (or I) can revert to an earlier version? (This may also help the many, many who appear to be writing in with their problems with Build 880; and I’d honesty prefer to simply go back to the latest build you had of v 1.7 since it was so much faster and better than v 1.8 has been (even aside from this Build 880 problem).

I’d sure appreciate a response.

Thank you and all the best as you work through the issues…
Lon

1 Like

Hi @Lon_Baugh ,

Thanks for sending the logs over, the log traces look like an issue we are currently investigating.

Can you please upload your Roon database (the entire Roon folder) that exhibits this issue to the following location and let us know afterward?

https://workdrive.zohoexternal.com/external/a19e1a3e142148c88fcafb92ad7b4380726dbf75c0c99335316b2f1ee7e2a2f3

Thank you.

Noris, please see if the upload was successful (198.3 MB for the “Database” folder within the Roon Folder). I’m trying a second time, just in case…(the upload gets to around 85%, then slows down considerably - nope, “Upload failed. Please try again.” displayed the second time as well…tried third time - same result; I hope you can get what you need from whatever uploaded.)

Is it simply too large for your uploader? (or is it giving me that failure message, but you can view it?)

FYI, I will be away from the music server after today for the holidays, but I’ll check in with you when I return if you haven’t responded with a solution by that time. (I’ve owned three technology companies that provided software-based services; so I know firsthand the angst and turmoil surrounding de-bugging a new release - all the best to you and your team as you work through the solution. It will come!)

Lon

2 Likes

Hi @Lon_Baugh ,

We have just released Roon Build 882 which contains some fixes regarding restoring databases with your error type. Can you please give the updated build a try and let us know if it resolves the issue for you as well? :slight_smile:

Noris,

Since the Core is stuck on the jellyfish (i.e., won’t load), how am I to get to an update prompt in order to access Build 882? The Controller won’t launch until it accesses the Core and the Core isn’t launching, so I’m still stuck in Build 880. How do I get past that? (short of a complete uninstall and reinstall, which I don’t have time for before I leave…)

Download the Roon application from …

… and then install that over the top of the existing installation.

1 Like

Hi @Lon_Baugh ,

Did an install on top resolve the issue on your end? You can also try to set the previous database aside, install Roon fresh and then restore the backup:

  • Exit out of Roon
  • Navigate to your Roon Database Location
  • Find the folder that says “Roon”
  • Rename the “Roon” folder to “Roon_old”
  • Reinstall the Roon App from our Downloads Page to generate a new Roon folder
  • Try backup restore again

Let us know if that helps!

Hi Noris,

Thank you for your follow-up. I just returned to my FL house and installed your latest available Roon app over Build 880. The installation went smoothly, this latest build (884?) tied into my Roon music database and identified and connected to my playback systems without any further glitches. It appears that the build fixed all of my problems and I appreciate the efforts that you and your team went to in addressing them.

I’ll spend some time with Roon over the next few days and let you know if I have any further issues.

I imagine that you all have already arrived at this same thought, but for the absence of any doubt - I strongly suggest that you not push out any discretionary updates right before the holidays. I also strongly suggest that you thoroughly beta-test updates and builds across both new and legacy platforms that conform to Roon’s published system requirements prior to release. Finally, I’m hopeful that if you properly version your future updates and modifications, you can allow us to “roll back” to the previous version if disaster strikes again…

Thanks again and kind regards,
Lon

1 Like

Hi Noris,

I had an opportunity for a good listening session last night with the latest build and, while the primary problems I’d experienced with build 880 have been eliminated, I find that the Controller app is very sluggish when pulling up my album selections. I’d never before received an error message on the screen, but last night did - it was a blank screen save for this error message like “There was an error loading your selection” (something like that). The Core is still much slower to open than with v. 1.7, but overall it seems to be behaving, but not the Controller…

I hate to sound like a broken record, but v. 1.7 worked a lot smoother for me that any of these iterations of v. 1.8 has…I’m not sure what your developers have done with the code, but unfortunately it has produced unnecessary issues for me. I’m using the same iPad Air (3rd Gen) and same wireless network, but the Controller corresponding to v. 1.8 is a lot more winky and unstable that it was with 1.7. Ditto with the Core.

Perhaps there’s a log accessible for your folks to examine to determine this instability? I’d be happy to send it along if there’s one I can access…

Lon

Noris,

Roon Core Build 884 is still very slow to launch (i.e., it took more than two minutes to fully launch and present the home page view.) It is working, but sluggish. Can you suggest anything to help it run more smoothly and be more responsive?
Lon

Noris,

Nine days ago, I replied to your note with information that even after Build 884, Roon Core is still very sluggish. I’m reading this problem exists with others. Since issuing v. 1.8, Roon Core and Controller performance has suffered significantly. I don’t want to continue having the jellyfish occupy my screen for 60, 90 or more seconds every time I attempt to launch the Core and listen to my music. I remember such smooth operation with the previous version. What is Roon doing about this?

I’d appreciate a response.

Thank you,
Lon

Hi @Lon_Baugh ,

Apologies for the slow response here.

You can manually access Roon logs by using these instructions, as you have done earlier in the thread:

Can you please upload a more recent set after our latest build?

Does this behavior impact only the iPad controller or the Core itself? If it is only impacting the iPad, I would try to remove the Roon app and reinstall it from the App store, perhaps that will help. If it’s happening on the Core itself, please send a new log set.

Thanks!

Noris,
As I’ve mentioned, the sluggishness is with Roon Core Build 884 and I just sent you the current logs.
Lon

Dear Noris,
I responded with updated logs nine days ago. I would appreciate a response. I’ve seen several other threads concerning Core v. 1.9 sluggishness, so this looks like it’s not isolated to anything particular with my system. Again, I would appreciate an update, particularly with what you learn from the logs I sent you.

Thank you and regards,
Lon

Hi @Lon_Baugh ,

Apologies for the slow response here. We looked over your logs and it appears to be a slow loading due to Roon loading graphical elements of the app. Can you please confirm if you have the latest graphics card drivers installed on this Roon Core?

If you have updated and that still did not help, we can try to reset the GUI aspect of the app, please first create a Backup of your Roon database, then exit out of Roon and navigate to your Database Location
\Roon\Database\Registry\Client and delete any file that starts with GMS.

That should reset the interface part of Roon, please let me know if that helps!

Hi Noris,

What do you mean by graphics cards drivers installed on this Roon Core? And how would I verify this?
(If you mean my hardware: HP workstation with the following:
3.2 GHz Hex-Core Intel Xeon E5-1650 Processor with 12M Cache
32GB (8x4GB) PC3-10600R Memory Kit
RAID 1 (for real-time music library back-ups)
500GB SATA 2.5" Solid State Drive
SATA 2TB 7.2k 3.5 3Gbps Drive
NVIDIA Quadro 600 1GB Graphics Card
Blu-Ray Drive (for ripping)
Microsoft Windows 10 Professional

I’m using this as my dedicated music server. And it is fully updated with all the latest Windows updates available.)

I’d also like a little more explanation of what you mean by the second portion of your comment - resetting the GUI aspect of the app. I don’t understand what this represents and I don’t want to be messing with the Roon app itself; I shouldn’t have to. It seems to me if it’s hogging memory or not releasing caches, something along these lines (which it seems to be doing), then that’s a programming issue that your tech folks need to resolve.

Again, I never had the sluggishness with the Core v. 1.8.

Please advise.
Lon

Hi @Lon_Baugh ,

Thanks for those details.

Yes, this is what I was curious about.

You can verify you are using the latest NVIDIA drivers via the NVIDIA GeForce Experience App:

The logs were showing UI slowness, as in your graphics card was taking a while to display the Roon app info, which is why I inquired about the driver update. This is not a widespread issue that I’m aware of, and your library doesn’t seem to be too large in terms of track size, so it is strange that you are getting this slowness.

If you don’t wish to reset just the GUI, I would first verify if there’s been any change in behavior with our latest Roon release (from today) and if there isn’t then you can try to reinstall Roon entirely by renaming the install location:

  • Create a Backup of your current database
  • Exit out of Roon
  • Navigate to your Roon Database Location
  • Find the folder that says “Roon”
  • Rename the “Roon” folder to “Roon_old”
  • Reinstall the Roon App from our Downloads Page to generate a new Roon folder
  • Verify if the issue persists on a fresh database before restoring the backup

Please, let me know if that helps!

1 Like

Noris,

Update: I’ve had several Roon updates on both my HP music server and iPad controller. No hardware changes. I returned to this matter and performed the steps you indicated on Feb 1 with the fresh Roon App install. And I’m still experiencing slow loading on the music server when I open Roon and controller app freezing on the iPad (it will automatically close and then I reopen the app and return to music selections.)

The third issue is that about once in each listening session, the controller will suddenly stop the music (in the middle of my listening), which is an abrupt distraction while listening. In this instance, the selection will remain on the controller screen with the pause button shifted to play; and I press the play button; the music resumes as though nothing happened.

If you respond to this with suggestions for troubleshooting, can you please include explicit instructions as I’m not an expert and even that fresh install was quite the endeavor for me. Unfortunately, it did nothing.

Lon

1 Like